(advertentie)

Gezond slapen? Ook je slaapkamer draagt hier aan bij!

gezonde slaapkamer

Een gezonde nachtrust draagt bij aan een goede lichamelijke en psychische toestand. Wanneer je een goede nachtrust hebt gehad kun je alles uit je dag halen! Veel mensen hebben echter niet een bevorderlijke slaapkamer. Deze heeft namelijk ook een grote rol in je nachtrust. In dit artikel daarom tips die je toe kunt passen om een zo goed mogelijke nachtrust voor jezelf te creëren!

Het bed

De slaapkamer speelt zoals aangegeven een grote rol in de nachtrust. Ongeveer een derde van ons leven spenderen we slapend. Omdat je het meeste van je tijd in de slaapkamer spendeert in je bed, is het belangrijk dat deze perfect is voor jou! Een kwalitatieve Førss boxspring en een heerlijk hoofdkussen, lekker beddengoed en het ideale dekbed kunnen er al voor zorgen dat je slaapt als een roosje. Ga uit van je eigen slaapwensen, het ideale matras, hoofdkussen of dekbed is namelijk voor iedereen anders. Er is niet één perfect advies wat iemand kan geven voor meerdere mensen. Proefliggen is hierbij erg belangrijk. Steek veel tijd in het maken van je keuze, het gaat namelijk vaak om veel geld.

Temperatuur in de slaapkamer

De temperatuur in je slaapkamer is ideaal gezien rond de 20 graden. Zorg er voor dat je de verwarming hier dan ook op instelt. Wanneer het te koud of te warm is, kun je beter gebruik maken van een dikkere of juist dunnere deken. Zorg er in ieder geval dat je strak zittende kleding vermijdt, het gezondst is het om met zo min mogelijk aan te slapen.

Donkere slaapkamer

Wanneer je gaat slapen is het aan te raden om dit in een zo donker mogelijke omgeving te doen. Investeer dan ook in gordijnen welke lichtwerend zijn. Wanneer er te veel licht is kan dit je slaapritme in de war brengen. Dek de ramen dus zo veel mogelijk af wil je gezond slapen.

Kleur

De kleur in je slaapkamer is misschien iets waar je van te voren niet over na zal denken. Toch is dit ook voor gezond slapen een belangrijk aspect. Iedere kleur kan echter een ander effect oproepen bij een persoon, toch heb je ook algemene effecten. Zo is blauw ideaal voor de slaapkamer omdat deze rustig maakt, rood zorgt er juist voor dat je wat agressiever wordt, geel is verkwikkend en paars zorgt er voor dat je na gaat denken.

Elektronica in huis

SlaapkamerIn de slaapkamer hoort eigenlijk geen elektronica thuis. Vaak hebben we wel een televisie in de slaapkamer of nemen we een computer of smartphone mee naar bed. Probeer dit echter absoluut te vermijden! Dit zorgt er namelijk voor dat je alleen maar afgeleidt wordt van de taak die je komt doen: slapen.  Daarnaast is het het beste om voor het slapen gaan je ogen wat rust te geven. Een snel flitsende televisie of het licht van je smartphone draagt niet bij aan gezond slapen.

Feng Shui slaapkamer

De leer van de Feng Shui gaat uit van energiestromen. Hierbij dient een balans te zijn tussen Yin en Yang. Wanneer je Feng Shui toepast in je woning is het dus belangrijk dat de energie vrij kan stromen door je huis. Ook in je slaapkamer. Er zijn erg veel mensen die bij deze techniek zweren om harmonie te vinden in je woning. Hoe pas je dit dan toe in je slaapkamer? Je dient te slapen met zicht op de deur, alleen plaats je dan je bed niet recht tegenover de deur, maar het liefst schuin tegenover de deur. Daarnaast dient je bed enkel aan het hoofd-of voeteneinde tegen een muur te staan, het bed dient verder dus vrij begaanbaar te zijn. Creëer ook harmonie door aan beide kanten van het bed min of meer dezelfde spullen te plaatsen, zoals een nachtkastje.

Opruimen

Een opgeruimde kamer zorgt voor een opgeruimd gevoel. Een rotzooi in je huis zorgt er vaak voor dat het in je hoofd ook wat voller is. Probeer vooral je slaapkamer zo netjes mogelijk te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je dichte kasten hebt en dat er geen kleding rondslingerd op de vloer. Wanneer je een kleine slaapkamer hebt is het aan te raden te investeren in goede opbergruimtes zoals dozen en boxen zodat je toch dat georganiseerde gevoel kunt krijgen.

Slaapkamer inrichten